احكام فقاهتي كيف اداري فقهاي اسلامي با نسبت دادن به آيه ها قرآن و منابع فقاهتي احكام زيادي را در مسئله به كار گيري از پوست حيوانها مطرح كرده اند از جمله آياتي كه در اين باره مطرح مي باشد آيه ي سوم و چهارم سوره ي مائده ميباشد كه ترجمه آن به اين صورت است: ــ بر شما حرام گرديده ميباشد مردار خون و گوشت خوك و آنچه به نام غير معبود كشته باشند و حيوان حلال گوشتي كه خفه شده و با ضربه چوب مرده و يا اين كه از بلندي افتاده و به ضرب شاخ مرده باشد و يا اين كه آنچه درنده از آن خورده باشد . . .
ــ از تو مي پرسند چه چيزي براي آن ها حلال گرديده ميباشد . بگو چيزهاي پاكيزه براي شما حلال شده و نيز صيد حيوان ها شكارگر كه شما به تيتر مربيان سگهاي شكاري آنچه آنان براي شما گرفته و نگه داشته اند بخوريد و اسم پروردگار را بر آن ببريد . . .
احكام مربوط به چرم در منابع ديني معمولا در چيره احكام صيد و ذباحه و عصمت و صلاة مطرح گرديده مي باشد كه به بعضا از آنها اشاره مي شود: ــ نماز تلاوت بر روي پوست تمام حيوانها حلال گوشت در صورت تزكيه (پاك كردن اجزاي حيوان و حلال كردن و تناول كردن گوشت آن) درست مي باشد .
ــ تلاوت نماز با جامه چرم فرآوري گرديده كه به روش اسلامي ذبح گرديده باشد صحيح ميباشد .
ــ به كار گيري از پوست حيوان ها حرام گوشت و نجس چه بسا درصورتي كه تزكيه گرديده باشد جايز نميباشد .
ــ استفاده از پوست حيوان ها غير نجس حرام گوشت مانند روباه و شير در رخ پاك كردن و به شرط دباغي شدن در همگي ي كارها به غير از نماز جايز ميباشد .
ــ استعمال از پوست مردار حلال گوشت چه بسا در چهره دباغي شدن نيز نجس ميباشد (اين مبحث شامل توليد ها چرمي وارد شده از كشورهاي غير مسلمان مي شود كه به كار گيري ازآنها از لحاظ ديني جايز نيست) ــ راه هاي مطمئن شدن از تزكيه حيوان عبارتنداز: در بازار مسلمان ها بودن و در دست مسلمان بودن ــ از ديدگاه بيشتر فقه ها در صورتي كه راجع به پاك كردن حيواني ترديد وجود داشت، اصل را بر عدم پاك كردن بايستي قرار داد .
در موزه ي طوپقاپي سراي تركيه چندين كفش معمولي چرمي وجود داراست كه منسوب به نبي اسلام است، و در برخي منابع ذكر گرديده كه سجاده و بالش پيامبر(ص) از چرم و پوست بوده ميباشد .
پيامهاي ميان پيامبر و قبايل بر پوست نوشته مي شده ميباشد .
احكام فقاهتي كيف اداري فقهاي اسلامي با نسبت دادن به آيه ها قرآن و منابع فقاهتي احكام زيادي را در مسئله به كار گيري از پوست حيوانها مطرح كرده اند از جمله آياتي كه در اين باره مطرح مي باشد آيه ي سوم و چهارم سوره ي مائده ميباشد كه ترجمه آن به اين صورت است: ــ بر شما حرام گرديده ميباشد مردار خون و گوشت خوك و آنچه به نام غير معبود كشته باشند و حيوان حلال گوشتي كه خفه شده و با ضربه چوب مرده و يا اين كه از بلندي افتاده و به ضرب شاخ مرده باشد و يا اين كه آنچه درنده از آن خورده باشد . . .
ــ از تو مي پرسند چه چيزي براي آن ها حلال گرديده ميباشد . بگو چيزهاي پاكيزه براي شما حلال شده و نيز صيد حيوان ها شكارگر كه شما به تيتر مربيان سگهاي شكاري آنچه آنان براي شما گرفته و نگه داشته اند بخوريد و اسم پروردگار را بر آن ببريد . . .
احكام مربوط به چرم در منابع ديني معمولا در چيره احكام صيد و ذباحه و عصمت و صلاة مطرح گرديده مي باشد كه به بعضا از آنها اشاره مي شود: ــ نماز تلاوت بر روي پوست تمام حيوانها حلال گوشت در صورت تزكيه (پاك كردن اجزاي حيوان و حلال كردن و تناول كردن گوشت آن) درست مي باشد .
ــ تلاوت نماز با جامه چرم فرآوري گرديده كه به روش اسلامي ذبح گرديده باشد صحيح ميباشد .
ــ به كار گيري از پوست حيوان ها حرام گوشت و نجس چه بسا درصورتي كه تزكيه گرديده باشد جايز نميباشد .
ــ استفاده از پوست حيوان ها غير نجس حرام گوشت مانند روباه و شير در رخ پاك كردن و به شرط دباغي شدن در همگي ي كارها به غير از نماز جايز ميباشد .
ــ استعمال از پوست مردار حلال گوشت چه بسا در چهره دباغي شدن نيز نجس ميباشد (اين مبحث شامل توليد ها چرمي وارد شده از كشورهاي غير مسلمان مي شود كه به كار گيري ازآنها از لحاظ ديني جايز نيست) ــ راه هاي مطمئن شدن از تزكيه حيوان عبارتنداز: در بازار مسلمان ها بودن و در دست مسلمان بودن ــ از ديدگاه بيشتر فقه ها در صورتي كه راجع به پاك كردن حيواني ترديد وجود داشت، اصل را بر عدم پاك كردن بايستي قرار داد .
در موزه ي طوپقاپي سراي تركيه چندين كفش معمولي چرمي وجود داراست كه منسوب به نبي اسلام است، و در برخي منابع ذكر گرديده كه سجاده و بالش پيامبر(ص) از چرم و پوست بوده ميباشد .
پيامهاي ميان پيامبر و قبايل بر پوست نوشته مي شده ميباشد .